Thursday, February 25, 2010

teknik bugee

bismillah walhamdulillah.

pada minggu lepas yang lalu, oh i thought lepas is lalu?
kursus pengucapan awam telah berlangsung dengan jayanya atas keizinan dan pertolongan daripada Allah jua. kursus ini, yang telah diwajibkan ke atas setiap pelajar bergelar form 5, certain form 4 dipilih, dan form 3 dipilih.

pada awalnya, aku agak rasa cam kursus ni bakal menjadi agak bosan (jarang jarang pergi kursus yang best, hoho) walaupun aku antara ajk pelaksana program ni, eh aimi? tapi setelah diperjelas oleh ustaz, jemput raja pakar pidato datang la, pengerusi kelab pidato datang and so on, kebunyian agak seronok di situ.

pada akhirnya, ya, memang buruk khabar dari rupa. kursus tu memang! bestt~ hamdallah.. banyak benda aku dan kami belajar di situ. walaupon pada tengahnya aku dan fiqah ram agak menggelabah takut tetiba dia kata ; haa , kamu , cube try pidato sikit! but at the end of the day, i realized speaking and communication skills are verrrry important, the very the important, important it is!! (huh, trying to say that, penting lah, penting!)
most importantly, to convey the message of Islam. camne masa kau pidato tentang Islam, camne nak buat orang tertarik kat apa yang kau cakap, gaya kau..and so on. camne nak jadi daie yang baik daripada sudut bercakap.

setakat daripada gambaran yang aku cerita ni, agaknya best tak kursus tu? *winkwink*

huhu. yang tak leh bla lagu tema kursus ni open your eyes. walaupun agak takde kaitan kita kait kaitkan je la kan, aimi n nailah ;p ? naseb baek ler orang tu tak jadikan lagu for the rest of my life lagu tema -_-" .

somehow, aku akui hari ahad kursus dari pagi ke petang merupakan satu hari yang sukarrr. yelah, mak pak datang, homework belum siap, basuh baju lagi, and so on. tapi biasalah kan, nak cari ilmu macam macam lah tribulasi dan kesukarannya, ye dak.

tapi kena ingatlah, ustaz jugak berkorban tau. teringat malam tu ustaz cakap, memang kita yang peserta kursus ni menghadapi hari yang sukar, tapi ustaz pun ada kat tapak program sepanjang kursus, perasan tak? meninggalkan keluarga kat rumah, anak lagi (baca : musleh yang comel). so jangan perasan kita sorang je cam berkorban gilos sume. huhu. (saya utarakan kisah ini kerana keesokan harinya ada orang mengkiki, sangat bengang sebab seharian 'dibazirkan' untuk kursus tu)

**********************************************

sepetang yang panas,

senior : a**ir**, awak ada tudung putih lebih tak?
junior : em, takdelah kak. sorryyy..
senior : oh takpe. thanks.
junior : akak, tadi akak panggil nama saya eh?
senior : em? haah la. nape?
junior : ohh, terharunyaaa. terima kasih kak!
senior : haha (gelak kepelikan dan...(?) )

nilai murni yang boleh didapati pada petang panas itu ialah, bagi sesetengah orang, mengingati nama dia adalah sesuatu yang signifikan dan, wahh, dia ingat nama aku. so, sila silalah kurangkan makan semut dan ingat nama manusia sekeliling, agak untung untuk dakwah di situ. *sila soroti kisah hassan al banna yang ingat nama sorang ahli ikhwan bila kawan dia laung nama dia kat stesen kereta api*

"every night and every day,
never forget to say,
la ilaha illa Allah "

suka lagu ini~ never forget - maher zain & mesut kurtis

waAllahua'lam.

1 comment:

Aimi Syahirah said...

ahas
;p
kita tgh nak taruk lagu fr the rest of my life di blog :D

anyway,
thank you so much,
saffana & nailah.
krn membantu aimi utk program ni.
tahniah juge :)
nnt kerjasama lagi yek!
:p