Monday, August 10, 2015

tak berkira

genap (baca:ganjil) seminggu aku berlanglang buana di luar, dan setiap malam dalam minggu ini aku tak terlepas dari termenung bermuhasabah panjang akan usia yang dipinjamkan Allah, dan bagaimana aku menghabisinya.

tak lama lagi, aku akan genap berumur 22 tahun (16 september, pliz take note kayh. birthday kali ini im looking forward to have a new nice badminton racket mih3) . dan aku selalu rasa 'loser' bila membandingkan diri aku dengan seorang ukhti fillah, murabbiah pertama dalam hidupku yang bertanggungjawab memperkenalkan ku kepada dunia DnT ini. kenapa rasa loser? sebab bila aku kenang kenang balik, masa beliau baya aku, amal beliau jauhhhhhhhhhh lebih qowiy daripada aku tskk tskk tskkkk T_T

hmm.

seorang akhawat russia menceritakan, titik titik turning point dalam hidupnya. masa tu zaman friendster lagi, dia baru je umur 17 tahun, form 5. bersekolah di sekolah biasa pulak tu. tapi, ada sorang 'kakak' mesir ni, contact dia through her friendster (kakak mesir tu randomly je nak berkenalan dengan dia sebab tengok profile macam tinggal di satu residence yang sama). sent her text messages, jumpa dia before spm to wish good luck dan bagi kata2 semangat. pada awalnya, dia merasa si kakak mesir ni tersangatlah creepy. tak pernah terlintas di fikiran yang dia sedang di-DF kan huk2. long story short, si akhawat russia itu kini telah pun menjadi salah sorang aktivis di jalan dakwah, bermula dengan seorang kakak mesir yang TIDAK BERKIRA men-DF dirinya, walaupun masa tu tak nampakkkk pon lah dirinya tu sebagai seorang potential mad'u.

mendengar cerita ukhti ni, membuatkan bulu roma saya meremang. pehhhh, nabi kan dah kata kalau seseorang itu mendapat hidayah lantaran kamu, itu lebih baik daripada unta merah! ataupun dalam riwayat lain mengatakan lebih baik daripada dunia dan seisinya (everything under the sun)! masha Allah.... teruskan beraksi, teruskan berbuat, Allah pasti melihat dan mengganjari.... pasti.

jom slow2 baca dan hadam buku qawaid dakwah yuk akhawat. sehingga kita bertemu lagi. :')

1 comment:

Kakak said...

Hai rindu adik angkat ! :p