Friday, May 8, 2015

of insta and ukhti

aku secara peribadi merasakan instagram adalah satu kesia siaan.
dia tak macam facebook, nowadays kita baca berita dan akhbar islami pun melalui facebook. betul tak?
dan aku sendiri dalam sehari memang akan scroll beberapa page/people tertentu di facebook untuk baca berita, artikel dsb.

aku pernah ada account insta satu masa dahulu, masa tu insta baru nak up. masa yang tak berapa hot lagi tu pun aku rasa mudaratnya (ni personally eh) kepada aku lebih besar daripada munafaat nya, and i find insta to be a bit addictive, aku pon cepat2 delete account dan uninstall insta. alhamdulillah berkurang satu faktor kebuang masaan dalam hidup time tu alhamdulillah. heh

kenapa insta bagi aku adalah kesia siaan? sebab kat sana ada gambar sahaja of people yang update aktivti harian mereka, lepas tu gambar orang2 bisnes yang jual macam2 (ni yang aku lemah, so tempting to beli semua) .
aku juga risau melihat fenomena para penggerak dakwah akhawat yang post gambar2 mereka yang begitu zoom, seraya buat muka comel, cantik pulak tu, walaupun diserta dengan caption tazkirah, sebagai sesuatu yang boleh menyah-sensitif (de sensitize if theres such word) rasa malu dalam diri. mehhh
dan aku juga ingin mengajar diri aku to refrain myself from terbiasa mempamirkan meneceritakan menwarwarkan kegiatan harian sampai tercerita excessively amal2 yang tak seberapa, pastu last2 amal2 tak seberapa tu jadi hangus jek dek kerana niat yang tak terjaga. aduh.

ini adalah pendirian aku setakat 8 haribulan 5 tahun 2015 (semalam)

tapi semalam, masa aku sembang2 dengan adik bulatanku, sorang ni dia report kegiatan sorang lagi (both ada di situ) seraya berkata "kak saff kena buat insta cepat2, nanti akak akan tahu maaaacam2 kegiatan si *nama sorang lagi* ni"

hurmm..

ok lah. sebenarnya bukan insta yang salah. untuk seorang ukhti mempunyainya ok je provided dengan beberapa restrictions :
-kalau rasa nak post banyak gambar akhawat, set lah account as private. settle. ramai je mad'u yang excited dan tertarik dengan dakwah ni bila tengok gambar2 kita berprogram berukhuwah bagai.
-jangan follow page2 yang tempting yang jual macam2 tu hahaha
-jangan juga gatal follow ajnabi yang konfem2 akan banyak post gambar mereka dan kita pun menatap semua2 tu on a daily basis. gila. buat kotor hati je.
-set kan limit masa untuk go through insta in one session per day (eg: ok sekarang kol 11.02. by 11.20 aku stop)

bila ada masa senggang, kita tend to buka smartphone dan open facebook/insta, kalau pada hari tersebut kita dah 'secara cukupnya' update dengan segala social media tu, bila gatal je tangan nak buka lagi gantikanlah dengan membuka alquran untuk menambah hafazan ataupun buka buku untuk dibaca..

tulisan ini adalah untuk tazkirah aku di masa hadapan, yang mana masa tu kemungkinan aku dah terrr ada account insta.

.."dan mereka yang menjauhi perkara2 lagha" surah kedua puluh tiga ayat tiga.

1 comment:

Anonymous said...

jgn lupa follow budak cute