Thursday, May 7, 2015

tahun pertama yang bakal berakhir

begitu skema tidak tajuk penulisanku kali ini.
setelah begitu lama aku tidak bertinta (pehpehhh) di sini, malam ini aku kembali.
what a comeback!!! okeh perasannya aku ni hmmph

sedar tak sedar, aku dah pun selamat dengan izin Nya menyambung pelajaran ke peringkat degree pada usia 22 tahun. apa, ko kata aku tua? age is just a number. betapa ramai orang yang tua sebelum umurnya, dan betapa ramai pula orang yang jiwanya begitu ke anak anak an, yang terperangkap dalam tubuh orang dewasa?

paham ke? kalau paham bagus, kalau tak paham boleh baca karya syed qutb ataupon PM aku di pesbuk.

toyyib.

seorang ukhti fillah pernah berpesan, dengan semakin meningkatnya umur, kita kena expect taklifat (tanggungjawab) akan bertambah. hidup akan makin sibuk. masa akan semaking mencemburui.
never expect bila kita dah mengalami transis dari satu phase ke satu phase yang lain (dari matrik ke univ, dari univ ke pekerjaan, dari bujang ke berkeluarga) kita akan ada masa lebih dsb.

so, jangan beranganlah wahai mereka yang berkata "emm masa phase jadi student ni tak dapat lah nak commit tarbiyyah sangat. masa dah grad nanti inshaallah commmit!"

memang tak lah ye.. illa man rahima robbi (kecuali mereka yang diberikan rahmat oleh tuhan).

dan aku sendiri, yang bakal menamatkan tahun pertama mahasiswa ini, sudah pun mula merasa kehangatan penambahan taklifat tersebut.

wahai orang2 yang beriman! janganlah kamu mengkhianati Allah! dan janganlah kamu mengkhianati rasul! serta amanah2 yang dipercayakan kepada kamu sedangkan kamu mengetahui!

surah kelapan, ayat duapuluh..emm duapuluh berapa ya. mohon akhawat buat homework lebih utk dalil dan hafal kod surah:ayat nya ya.

kheyr.

moga kehidupan kita, dengan meningkatnya umur kita, sentiasa dipandu Allah... :)

No comments: