Saturday, January 12, 2013

sister oz yang baik

malam ini terasa ingin menulis sesuatu. sebab dari tadi tak habis2 diriku bermonolog. habis kerja terbantut sebab monolog dan berpikir tak berkesudahan. apakah

alhamdulillah, sangat2, haritu diberi peluang oleh Allah untuk menyibuk kat daurah ikhwah akhawat australia yang tengah cuti summer. dapat tahu pon last minute sangat huhu. tapi bila dapat perkhabaran tu memang melompat bersiap dan tersengih2 ler, happy sangat :') macam 5 tahun tak gi daurah je gamaknya

sepanjang perjalanan ke tempat program, aku sangat2 merasakan yang ada something dari daurah ni yang aku akan dapat. something special. lebih dari daurah2 yang pernah diattend.

dan rasa2 aku tu tepat. memang aku dapat maaaacam2.

masa aku sampai tu rupa2nya, program dah 3 hari berlangsung T_T okeh aku ingat start hari yang aku sampai tu. al maklumlah, menumpang, last minute pulak tu. rupa2nya program ni ialah perkampungan mu'ayyid. mu'ayyid tuu. para penggerak kat australia.

time tu memang terus rasa kecik. pehhh, menyibuk kat daurah penggerak. aku ni dahlah hingusan je. tapi time tu bersyukur sangat, sebab bestnyaaaaaaaaaaa lah dapat 2,3 hari mu'ayasyah dengan sisters oz ^^ and guess what, pengisian semua memang para syuyukh laa yang mengisi. dan sangat3 lebih meyakinkan aku untuk berada di jalan ini, dalam wadah ini.

aku ingat lagi, masa form 5 dulu. aku pernah tanya sorang ukhti bertubi2 dan macam2 soalan perihal dakwah dan tarbiyah dan jemaah. semua kalau boleh nak faham dan tahu time tu jugak.

tapi ukhti ni pesan satu je, "sampai masanya, Allah akan beri kefahaman ni sikit demi sikit pada kamu."

2 tahun senget2 telah berlalu, sodaqti ya ukhti. sikit demi sikit Allah memahamkan dan meyakinkan aku akan jalan ini. dan of course, kefahaman tu akan bertambah dengan meningkatnya exposure kita kepada dakwah tu sendiri. dengan kata lain, bila kita mula meletakkan segale male teori into amal.

oh ye, sambung pasal daurah tadi. rasa sangat bahagia kot bila dok kat situ. rasa macam dah lama tak rasa perasaan bunga2 macam tu. silaplah orang yang kata "ukhuwah paling best hanya di dq, lepas tu takkan jumpa dah ukhuwah macam tu". alhamdulillah masih diberi peluang untuk merasai ukhuwah semacam itu. rasa macam akhawat oz walaupon aku and cik anisah 2 orang tersesat kat situ, kitorang tak rasa asing pon. ada sorang sister tu, siap bagi kad lagi masa kitorang nak balik. lagi sorang tu pulak, bagi keychain dari oz (siap kata, ambiklah dua! aku yang tamak pon amiklah dua hahah!)

ada satu masa tu, kitorang penat laa gak seharian pengisian tanpa putus kan. tapi tiba2 akhawat2 ni semua keluar gi satu bilik. aku macam pelik, dorang gi mana, tak rehat ke. rupa2nya dorang tengah syura planning untuk gi kolej persediaan esok lusa dan tulatnya T_T ma sha Allah.....................

baik, itu je.

No comments: