Saturday, September 3, 2011

cakap banyak, buat tak?

" al quran ni bukan untuk dihafal semata-mata, tapi untuk difahami".

pangg. satu tamparan tepat mengenai aku kitorang berempat yang sedang mendengar talk tersebut. tertunduk, telan liur dibuatnya. sempat jugak saling berpandangan antara kami 4 orang, sambil buat mimik muka, "pedas kot!"

satu benda lah, kalau nak diikutkan dah selalu kita rasa ouch dengan satu2 pengisian, rasa macam kena langgar lori dengan satu2 tazkirah, dengar talk yang sangat menusuk hati tembus sampai ke back bone dan seterusnya..

tapi benarlah, kita tak cukup sekadar bermuhasabah, menghukum diri rasa menyesal and so on...
betul, memang kita kena mengintrospeksi diri semua tu. dan kadang2 kita rasa dah cukup baik la tu, "aku buat salah at least aku rasa guilty pe.. tak adalah macam orang lain, tak rasa apa2 buat dosa, dah immune sangat, boleh berbangga siap dengan dosa yang dilakukan". amboi.

muhasabah kita itu perlu disusuli dengan tindakan yaw (weh siapa ajar berbahasa gedik ni)

nampaknya agak benarlah statement ini ; seribu kesedaran tak berguna tanpa satu tindakan.
maybe bukanlah tak berguna tapi tak cukup kot

as the saying goes ; biar amal berbicara ~
(dan bila aku tengah quote ayat ni suddenly aku teringat my murabbiyah.. ex-murabbiyah to be exact ;'( )

No comments: