Friday, September 22, 2017

not so random

"tak tahu lah dia tu nak jadi apa. akademik lemah, kerja pon lemah. dah berapa tahun habis diploma, tak improve2. masih kat position kerani potostat. what a bleak future. lemah!"

sedara sedari yang dihormati sekalian,

nabi kita pernah bersabda, manusia itu logam. Annaasu ma'aadin. setiap manusia pasti pasti pasti ada logam (potensi) yang tersendiri. tak terkecuali seorang pun. tinggal lagi, adakah manusia tu berjaya untuk sedar/kenal/cungkil potensi dirinya. tapi yang pasti, the potential is there. jadinya sangatlah tidak wajar untuk kita menganggap masa depan seseorang itu 'bleak' dan menghukum dia sebagai 'lemah' hanya kerana kita tak mampu untuk melihat potensi dirinya.

atau lebih teruk, kalau kita adalah ibu bapa kepada orang-orang yang kita anggap 'lemah' ini. yang mana kitalah yang bertanggungjawab mendidik dan membantu anak kita mengenal potensi diri mereka sejak mereka masih kecil dulu. dan mencungkil serta menyerlahkan logam itu pula. when you have failed your children, you have failed yourself as a parent, then the bleak future is yours to worry about.

rahmat tuhan buat para ibu bapa bersyarat. perhatikan doa itu ... 'kamaa robbayanii soghiiraa'.

moga Allah mengampuni kita, dan ibu bapa kita, memaafkan kelemahan2 para ibu bapa kita dalam mendidik, yang mana mereka mungkin mendidik menurut ilmu yang terbatas dan setakat pengalaman yang mereka ada, dan mengurniakan kita petunjukNya, dan membantu kita untuk memperbaiki keadaan kita.

Allahumma ameen.

No comments: