Wednesday, November 7, 2012

sobar

sudah tengahari, cepat sungguh masa berlalu, padahal rasa roti telur yang aku kunyah pagi tadi masih terngiang2 di tekak.

nabi pernah berdoa, allahumma barik li ummati fi bukuriha. ya Allah, berkatilah ummatku di pagi harinya(mereka yang berpagi pagi)

sebab tu penting untuk tidak tidur lepas subuh. untuk bangun awal pagi, bukannya bangun bila matahari dah menegak.

sebab kalau bangun lambat, satu anda akan pening kepala. kedua, hampir separuh hari macam dah terbazir. yelah, bangun2 je nak lunch dah. ergh, rugi2. lepas tu pulak, time malam pergi stay up sampai 3,4 pagi. and the cycle goes on and on. bukankah ini berlawanan dengan sunnatullah. Allah menjadikan malam untuk kita beristirahat, bukannya mengadap laptop. =p (jelir lidah untuk diri sendiri) -err lainlah kalau stay up time malam tapi still manage untuk bangun awal heheh.

terkesan juga dengan kata2 dari siapa entah, lebih kurang macam gini ; how do you expect the sun of islam will rise again, when the sons of islam are asleep during the sunrise?

pagi, dengan segala keindahannya, damai waktu dhuhanya, pancaran mentari yang penuh dengan segala vitamin dan khasiatnya, udara dingin yang begitu segarnya, boleh rosak macam itu sahaja dengan MARAH.

ye, marah. aku makin lama makin terasa signifikannya pesan nabi yang sebaris ini : la taghdob.

jangan marah! sounds simple. tapi bila saitonnirrojim dah merasuk kepala hotak dan jiwa tu, tak ada yang simple dah.

kepada pemarah pemarah dan manusia panas baran, your anger will take you nowhere. last2 anda yang akan termenyesal sebab dah hambur segala masa marah tu. dan pastilah, terlajak perahu boleh diundur, terlajak kereta boleh direverse, terlajak kata dan tumbukan serta tamparan, BURUK PADAHNYA. kuang3

aku terbaca satu hadith yang begitu cantikkk dalam buku "ya Allah kokohkan kaki kami di jalan-Mu" lebih kurang gini lah mafhumnya ; siapa yang bila dia rasa marah tapi dia menelan kemarahannya(padahal dia boleh je nak marah) , Allah akan memenuhi jiwa dan setiap rongganya dengan KEIMANAN  dan KEAMANAN.

subhanallah. fwahhh. iman dan aman. memenuhi diri kita. fwahh.

Allahummaj'alni minassobirin. ameen.

2 comments:

Anonymous said...

safffff.....hahahaha

Cahaya Kemuliaanku said...

asek sobar jerrrr.