Friday, October 30, 2009

exam dah nak habis yeay

Bismillah.

setinggi tinggi pujian dan kesyukuran tanpa alasan buat Allah, tuhan di musim exam dan musim tidak exam, tuhan di masa kita senang, juga masa kita susah. solawat dan salam buat nabi Muhammad (saw) role model di musim exam dan musim tidak exam, uswah hasanah di masa kita senang juga masa kita susah.


exam dah nak habis yeay (saje ulang tajuk post haha)

dan aku sendiri tengah berpiker piker, studying the effect of exam to my iman. (ecece ni dah mabuk tiga hari berturut turut design experiment la ni haha)

dia tiba tiba teringat, satu harini paper add maths. rata rata orang tekezut dengan paper 2. aku pong turut sama terkezut, banyak keluar formula sendiri, dah macam galileo galilei dah gamaknya hoho~ balik sekolah tu semua gi solat zohor la kan.

then, ada sorang ni, dia tiba tiba menuju ke arah kami2 yang lepak kat belakang musolla tu seraya buat muka menangis, dah cam tak betol dah aku tengok dia. dia pon kata, aku dah cam tak betol dah.

rupa rupanya, dia uzur. but dia gi solat zohor (aduyaila~) dia kata dia lupa, then masa rakaat pertama baru dia teringat, menangis dia dengan keadaan masih bertelekung. lawak lawak~

walaupun semua kat situ gelak je, aku tersentak bila dia kata, tension sangat buat add maths, terus nak pi solat. sampai terlupa dia uzur. wawawa, touching tak? ke aku sorang je rasa touching? benarlah terlampau benar tiada yang benar melainkan yang benar belaka. ALLAHUSSOMAD. segala apa pon bergantung kat Allah. cuma masa senang manusia selalu bajet boleh berdiri sendiri, lupa kat Allah. bila time susah susah ni la....terkedek kedek cari Allah. ( aku la manusia...)

so far, ada paper yang ok, ada jugak yang kurang ok. hoho~ tapi sekarang ni tengah piker, sejauh mana exam ni mendekatkan aku dengan Allah, atau sejauh mana exam ni menjauhkan aku dari Allah.

aku bukanlah yang terbaik nak cakap pasal ni, tapi saja nak buat introspeksi untuk diri sendiri, takpekan.

macam macam pesen manusia jugak lah aku jumpa dalam musim exam ni.
yang sanggup turun kantin makan tapi nak singgah solat duha kejap takut tak sempat revise untuk next paper.

yang bangun pepagi buta nak gosok baju and revise sikit2, tapi tak amik kesempatan untuk maybe tahajjud 2 rakaat.

yang tilawah makin kurang lantaran masa sebelum maghrib yang masa tu je la salunye orang dapat duduk baca quran, dikorbankan dengan baca buku akademik. (ala kejap je pon sebelum maghrib tu sekarang kan azan awal)

tapi....tak kurang juga orang yang sujudnya dilanjut lanjutkan, doa dipanjang panjangkan, solat sunat diganda gandakan, tilawah diupgrade upgradekan(?). jom ketuk kepala tanya iman masing masing golongan manakah kita. moga dengan exam ni kita menjadi orang yang meletakkan kebergantungan 100% kat Allah.

haha, serious tak layak cakap sebab i takdelah seusaha dan sestruggle kawan kawan lain. baru nak stay up kat dorm seberang, dah terlelap. hoho~ tapi saja nak ingatkan. diri.

sangat mengambil ibrah ar dengan paper 3 physics. jangan terlalu percaya soklan spot. baca je semua boleh. tapi, ibrah yang aku dapat untuk paper chemistry, soklan spot juga perlu diberi perhatian sebab kadang kadang tepat. haha.

takut sangat kalau tetiba aku jadikan exam ni sebagai matlamat. padahal exam ni alat je, untuk capai matlamat, yang lebih hakiki.

akhir post, lagi 4 hari je exam wehhh. bahagia bahagiaa~ oh, saya memang tak suka exam, ia membuatkan saya jadi seorang yang exam-oriented. however, exam ni bagus jugak, boleh jadi catalyst untuk belajar lebih~

ok dah dah. tak sabar nak buat halaqah lepas exam. usrah TN ku~ sian korang kan. haila~

waAllahua'lam.

No comments: